De Vereniging

De Vereniging voor EHBO Goirle is opgericht op 4 november 1930. Vanaf de tweede Wereldoorlog is de vereniging steeds in beweging. Oorspronkelijk waren de leden alleen mannen, ongetrouwde vrouwen mochten geen lid worden. Later werden vrouwen ook toegelaten en in 1954 begon men aan wedstrijden deel te nemen waarin ongevallen gespeeld werden met officiële Lotus slachtoffers. De vereniging heeft in de jaren ’60 – ‘80 deel genomen aan wedstrijden en de leden zijn geregeld naar huis gereden met een beker vanwege de 1e prijs.

In de afgelopen jaren is de vereniging ook actief voor -en met de jeugd. Via lessen op de basisschool en workshops op middelbare scholen proberen we de jeugd en jongeren kennis te laten maken met de EHBO in het algemeen. Anno 2014 bestaat de vereniging uit een zestigtal personen die, met regelmaat, herhalingslessen volgen en als vrijwilliger zich inzetten tijdens het posten bij evenementen.

De Vereniging voor EHBO Goirle is een vast begrip in de gemeente Goirle. Al vele jaren worden geïnteresseerden opgeleid tot EHV-er, oftewel Eerste Hulp Verlener. Dankzij deze cursus kan men in noodsituaties de allereerste hulp verlenen voordat de professionele hulp aanwezig kan zijn. Dit kan nodig zijn bij botbreuken, kneuzingen, verstuikingen, verslikking of verstikking, bij onwel worden van personen enz.

Vaak sluiten de mensen, die een cursus gevolgd hebben, zich aan bij een vereniging om herhalingslessen te volgen en zo hun kennis op peil houden. Ook bij een dreigende hartstilstand is het belangrijk om de symptomen te herkennen en daarop te kunnen reageren door te alarmeren en te reanimeren.

Deze korte cursus, van gemiddeld 8 uur les, wordt ook verzorgd door de vereniging. De gemeente Goirle ondersteunt dit initiatief door een bijdrage te leveren in de cursuskosten. Hierdoor is het bijna voor iedereen mogelijk om deze cursus te gaan volgen. Ook Zorgverzekeraars zijn vaak bereidt om (een deel van) deze cursus te vergoeden. Eenmaal per jaar wordt er gevraagd om terug te komen voor een herhalingsles.

Secretariaat

Klik hier voor e-mail